מעגלי ידע
ניהול הידע הוא אוסף הפעולות המטפלות בידע על מנת
לעזור לארגון, לעמוד ביעדיו. צריך להסתכל על ניהול הידע בפרספקטיבה אירגונית -
ליעל את המועילות. מעגלי הידע באים לתאר תהליך אשר מגדיר את הפיכתו של המידע אשר
נצבר בחברה לנכס שהחברה תוכל לעשות בו שימוש למטרותיה בהווה ובעתיד. בכל ארגון
עולה השאלה איזה מודל ניהול הידע לאמץ ?
במהלך ההרצאה בקורס ניהול ידע למדנו על חמישה
מודלים שונים : Wiig (1993) McElroy
(1999) Rollet (2003) Bukowitz & Williams
(2000) Meyer & Zack (1996)
.כל חמשת המודלים אלו מתבססים על עקרנות בסיסיים זהים:
·
תפיסת המידע
·
אחסון
·
התאמה
בשלב הראשון המידע הנתפס צריך להיות מסונן ומזוקק
כדי להופכו למידע רלוונטי מבחינה עסקית לארגון -המכונה גם ידע אסטרטגי. את המידע
הזה מאחסנים בפורמטים ייעודיים ולאחר מכן לקבוצות ייעד הרלוונטיות . באמצעות הידע
המזוקק, הארגון יכול להשתמש בו לפתרון בעיות. תהליך זה, של המרת מידע לידע שניתן
לעשות בו שימוש ארגוני, נקרא מחזור ניהול הידע.
ניקח לדוגמא את מודל Wiig . מודל
זה נכתב ב 1993 על ידי קארל וויג. לטענתו ידע יהיה יעיל ובעל ערך
כל עוד הוא מסונכרן ומסודר , ואכן על זה מתמקדים ארבעת השלבים של מודל זה : Building
knowledge,Holding Knowledge ,Pooling knowledge , Applying
knowledge . וויג טוען שמטרת
המודל שלו היא להפוך את ניהול הארגון ליעיל וטוב על ידי שיפור בתהליך
היצירה, הצבירה, הפריסה והשימוש בידע איכותי .
מכיוון שכיום ידע הוא בעל ערך חשוב , חשיבות
רבה לאופן שבו ארגונים מנהלים, אוספים ומשמרים את הידע בארגון. ידע שמנוהל ונאסף
בצורה חכמה, יוביל את החברה לצמיחה שכן הוא יכול לשמש לפתרון ולמניעתם של בעיות
בהווה ובעתיד. לדוגמא חברה כמו גוגל, שמושתתת על ידע , חייבת לעבוד על פי המודל
הנכון של מעגלי הידע כדי שתוכל לצמוח. במקרה של גוגל הידע שאותו היא אוספת ומשמרת
הוא גם המוצר הנמכר ללקוחותיה וגם משמש ככלי לשיפור הנגשת מוצריה ללקוחות
שלה . כל שיטות
ניהול הידע נותנות משקל רב ללכידה נכונה של כל התהליכים בארגון, את דרישות הידע
הייחודיות לכל תהליך בארגון, ומאפשרים מערכת של רכישה ואחסון של ידע זה כדי לאפשר
למידה מתמשכת ושיפור בתפקוד הארגון. ידע הוא כוח ועל הארגונים לדעת איך לעשות בו
שימוש על מנת לקדם את מטרות הארגון.
מעניין מאוד, איפה עוד אני יכולה ללמוד על ניהול אסטרטגי?
השבמחק