"הארגון הלומד"
ההתפתחות הטכנולוגית המואצת
וההצטברות ההולכת וגוברת של מידע, יוצרים סביבה מורכבת ותחרותית המשתנה ללא
הרף בכל תחומי החיים.אחד האתגרים הכי גדולים שקיימים היום לארגונים ולעובדים בהם, הוא
האתגר לייצר שיפור מתמיד ולמידה יומיומית. בעולם הדינמי והאינטנסיבי שבו חלים
שינויים בכל רגע , אין לארגון את היכולת לעצור את פעילותו כדי ללמוד מחדש מכיוון
שזמן שווה כסף . רובנו נמצאים רוב זמננו המקצועי ב"אזור הביצוע" (Performance Zone)
בו אנו
צריכים לייצר תוצאות ואין מקום לטעויות. המצב כיום הוא שהיכולת לשלב למידה כמעט לא
קיימת ברוב הארגונים.
פיטר סנג'י, מומחה נודע בתחום
הניהול, טוען כי בעידן הנוכחי הצלחתו של ארגון לשרוד לאורך זמן מותנית בהיותו
"ארגון לומד". "ארגון לומד" מתמקד בתהליך שיפור מתמשך ומתמיד,
הקשור בהגברת יכולת הארגון והפרט ללמוד מתוך ההתנסויות, להפיק לקחים וליישמם. סנג'י מונה חמש דיסציפלינות
של למידה בארגון :
1.מיומנות אישית-הלמידה
האישית של הפרט בתוך הארגון. ארגונים לומדים רק באמצעות אנשים לומדים. למידה של
אנשים אינה מבטיחה למידה של הארגון אך
היא אבן פינה חיונית של ארגון לומד
2.חזון משותף- בארגון
בעל חזון משותף אנשים יפעלו מתוך רצון והנעה פנימית. כאשר יוצרים חזון בארגון צריך לערב את העובדים על מנת שיהיו מחויבים
לחזון. כדי שהארגון יהיה ארגון לומד הוא זקוק לחזון משותף לאנשים ולהנהלה.
3.למידה של קבוצה- אם
הקבוצה לא תהיה מסוגלת ללמוד לא תהיה למידה ארגונית. למידה של קבוצה כרוכה בחשיבה
משותפת ,משוב בונה והיכולת של שילוב
רעיונות.
4.מודלים מנטליים - מודלים מנטליים הם תבניות קוגניטיביות הכוללות
אוסף של הנחות, הכללות שנרכשו במהלך העבודה בארגון ומשפיעות על הדרך שבה אנו
מבינים את העולם , מפרשים אותו ופועלים בהתאם.
5.חשיבה מערכתית –
הינו המודל האחרון של סנג'י. מודל זה משלב את כל הדיסציפלינות ביחד. חשיבה מערכתית
עוסקת בראיית השלם, ולא בטביעה בפרטים. היא מסגרת מושגית ומצבור של ידע
וכלים, שמטרתם להבהיר את הקשרים בין המערכות השונות.
הארגון הלומד בצבא:
חיל האוויר הישראלי בולט ביכולתו
לעומת מקבילותיו בשאר צבאות העולם. מעבר ליכולתו הצבאית , מצליח החיל להכשיר
טייסים בזמן קצר משמעותית מהממוצע העולמי ולרמה גבוה מהממוצע. חיל האוויר מצליח לבצע
זאת על ידי מודל הכשרה ייחודי, המתרכז
ברובו בהכשרת פרחי הטיס איך ללמוד ולמקסם את הלמידה מכל טיסה ומכל פעולה. פרחי טיס
אלו מתקדמים בחיל במרוצות השנים בסולם התפקידים ומיישמים ביחידותיהם את התרבות
הארגונית הזאת. תרבות זו מהווה בסיס למצוינות המביאה את החיל להישגים עולמיים.
הארגון הלומד בחינוך:
בית ספר כארגון לומד יכול
להתקיים כאשר הפרטים לומדים ומתנסים והופכים את הידע האישי לידע ארגוני. כדי לממש
זאת יש להקים מנגנונים המאפשרים הפצת הידע, שיתוף ופרשנות של חברי הארגון. חוקרים
מדגישים, שבתקופה שבה הידע מכפיל את עצמו בפרקי זמן קצרים, מערכת החינוך אינה
יכולה עוד למלא את תפקידה המסורתי הבלעדי -הנחלת ידע
לתלמידיה. על בתי הספר להתמקד גם במתן כלים לטיפול במידע. בוגרי מערכת החינוך
נדרשים עכשיו ויידרשו בעתיד להפגין יכולות של הכוונה עצמית , הסתגלות מהירה
לשינוים, עבודה בסביבה השופעת במקורות מידע וידע ואת היכולת של למידה מתמדת ובחירה
מושכלת.
תגובות
הוסף רשומת תגובה